Tisdagsträning i Falsterbo

Tjena
Drog ner till Falsterbo ikväll för att bl a vara med på platsliggningen då Magnus träningsgrupp var igång.

Jag kände mig JÄKLIGT LADDAD o hade hårdrock från 70-talet i alla 10 högtalare i bilen på hög volym samtidigt som jag höll på att trumma sönder ratten. Jag kände att jag själv låg på en ingångsnivå på minst 90 % för att sedan öka.

Jag har skaffat ett "jaktkoppel" som jag from nu använder vid träning o tävling så att Clara ska infinna känslan av att nu "ska vi vara på gång, o det är allvar" och att det inte är en vanlig kiss-o-bajs runda.

Under platsliggningen, då jag var gömd, blev det en störning med en person som gick med en ung schäfer med
linförighet i slalom mellan hundarna. Ett par hundar reste sig då men Clara låg stilla. Strålande.

Därefter lämnade vi gruppen för att träna för oss själva.

Vi betade av momenten i olika ordning (förutom rutan => apporten som kommer efter varandra). Efter två moment lite rast med boll/godis/vatten vid ryggsäcken.

Däremot redovisas de i rätt tävlingsordning.

Först givetvis med uppvärmning som avslutades med bollkastning för att få upp tempo.


                           Clara vaktar sina saker mellan momenten.

Fritt följ. Lite längre i tid innan belöningen kommer. Inget fnys, inget hopp. Någon sne sittning är det enda jag kan klaga på.

Dumrutan är suverän.

Inkallande. Här höll hon, lite lägre tempo vilket innebar att hon stannade snabbare (ungefär 3 x hennes längd max) men läggandet var bra (under tre hunds längd) o bra tempo in.

Rutan. Bra till kon. Kontakt. Rätt mot rutan men Clara ser den inte pga det höga gräset i tuvorna där konorna står. Efter det att hon passerat rutan ser hon den o går dit men då kallar jag in o gör om det.
Bra till konen  igen o nu visste hon att rutan fanns där. Bra tempo in o in i rutan där hon lades ner. Avbröt där o kastade boll.

Apporteringen (fick använda de få platser där apportbockarna var synliga). Bra till konen. Kontakt. Till höger. En LITEN tendens att svänga av då hon inte kände att hon såg apportbocken, men hon tog rätt o mycket bra tempo tillbaka.

Då det blev dax för hinder/apport fick vi besöka Magnus gäng för de hade hindret. Klockrent. Hon tar apporten bra. Bra tempo in.

Vid vittringen fick vi använda den andra kala plätten. Jag lade ut pinnarna i en cirkel. Clara tog rätt pinne efter det att hon har nosat på en pinne, utan att lyfta ngn annan pinne, och som hon direkt kom in med.

Fjärren: 0,5 cm framåt på 15 meter.

Då vi var "Klara" med detta tränade vi position samt ingåendet.

Därefter ett LÅNGT fritt följ. Svansen gick hela tiden o vi körde ALLA momenten. Ingen fnysning o inget hopp.
DUKTIG TJEJ. Jättebelöning.

Inkallandet. Var o en grej för sig med annat emellan. Samma igen med lägre tempo. Stannandet innnan 3 x hund o läggandet sen var bra.

Avslutningsvis fjärren igen (för att avsluta o då hunden är mest trött) där hon flyttade fram ca 0,5 dm.

Jättebelöning, glad hund o nöjd husse.

Ibland känns det som så att man ska "ner i skiten" för att senare komma upp igen. Det år så min känsla är.

Förtroendet Clara-Husse är återställt o hon har kul igen. Det gäller för mig att fortsätta denna positiva anda.
Det kändes bra att göra detta ikväll.

I morgon ska vi träffa Maria m fl i Skurup.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0