Måndag i Falsterbo

Tjena
Träning ikväll med träningsgruppen.

Har inte tidigare kommenterat platssittning o platsliggandet (som vi alltid börjar med).
Clara är så jädrans duktig. Jag ser henne genom ett buskage där jag var gömd.
Inget snusande i gräset som tidigare.

Uppvärmningen med fritt följ. Va impad jag är på hennes kontakt o följdsamhet. Det här kan bli ngt riktigt bra.
Hon tränger inte lika mycket (ska fixa till detta hos Hundkompetens i morgon).

Ville dra ihop rutan och apporteringen efter varandra.
Skickade till konen, bra, o sen höger till rutan. Ställde henne där o avbröt.
Vände på klacken skickade till konen o nu till vänster mot rutan. Hon stannar på höger linjen i rutan, dvs hon hamnar utanför vid ett läggande. Kallar in henne o kör igen. Samma resultat. Va f-n är fel?
Kör en rak klass 3 ruta. Klockrent stannande i rutan. Va f-n är fel? JO!!!!!!
Konen stod SNETT mot rutan och Clara sprang RAKT mot rutan o hamnade då för långt till höger=>risk att hamna utanför rutan. Jag flyttar konen.
Clara springer RAKT IN I RUTAN o står där. Jaha då har lärt mig ytterligare att hon har lärt sig att springa RAKT FRAM, vilket är helt rätt.

Vi vände 90 grader för apporteringen. Gräset var för högt (jag hade bestämt att de första två skicken blir till höger o det tredje till vänster). Bra till konen, kontakt, visar höger, Clara springer åt höger ser inget, vänder o springer åt vänster.
AHA då hon ej ser apporten tror hon ej att det finns någon utan spinger då åt andra hållet.
VI BYTER PLATS.

Nytt ställe. Nu ser Clara bägge apporterna. Bra till konen, Bra till höger o hon levererar.
Ett andra skick till höger, lika bra.
Tredje skicket, slarvigt till konen, gör om. Nytt konskick, bra, kontakt, till vänster jättebra.
Det verkar som om hon har fattat men hon MÅSTE SE APPORTEN.

Inkallningen separat och stannandet o läggandet blir bättre o bättre men jag har rätt högt kommando.

Vittringen har hon slarvat lite med o speciellt då pinnarna är utlagda i en ring. Eva lade ut pinnarna med instruktion att MIN pinne skulle vara antingen längst upp till höger eller vänster (jag ville inte veta vilket). Ingen blåst.
Clara kom klockrent in med rätt pinne. Inget DUTTANDE på andra pinnarna.

Avslutningsvis fjärren. Hårda kommando på 15 meter. 0,5 cm framåt.

Ny träning hos Hundkompetens i morgon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0