Mån - Tors V 43

Tjena

Måndag
Träning nere i Falsterbo. Bjöd ner Karin o Ozzy till träningen.

Som vanligt började vi med platssittning o sen platsliggning.

Därefter värmde Karin o Ozzy upp för det fria följet där jag kommenderade.
Lite detaljer att jobba på  för att senare avsluta med ett fritt följ.

                                            Helena, Hugo o Karin

Jag introducerade Helena i Kenneths fina övning "gatloppet" då hon haft problem att få in Hugo rätt i rutan.

Själva blev det koncentrerat till skickande till kon. Skiftande tempo till konen men Clara tog kontakt med mig.
Karin la ut vittringspinnarna i en cirkel. Klockrent kom Clara in med rätt pinne.

Ozzy testade också vittringspinnarna
som han givetvis gillade att tugga.

Avslutningsvis kommenderade vi varandra i fritt följ och nu var Karins fria följ med Ozzy mycket bättre.
Själva så var det också bra men Clar tränger lite för mycket för att det ska bli riktigt bra.

Tisdag
Efter jobb och innan mörkrets inbrott lite kon-träning och från kon till apport.
Allting tränades givetvis var för sig.
Lite slött till konen. Från konen till apporterna har hon problem för hon vet ej vad hon ska göra.
Andra o flera skick går bra. Gräset är högt mycket löv på "banan" svårare att hitta apporterna då verkar det som.

Onsdag.
Till Skurup för att träffa Karin o Maria.
Efter platsliggning körde jag kon. Det gick rätt bra och då ville jag testa ngt nytt. Jag blev en ROLIG GUBBE!!!!!!!
Å vad fanken är då det?????
Jo, jag har försökt att tänka till (tro det eller ej). Att få Frolic hela tiden kan ju bli tjatigt tom för en HUND.
Lite göttare godis då man gör ngt riktigt bra, tänkte jag, o då köpte jag Dennis Hot DOGS som jag tidigare stekt o hade i beredskap.
Kvinnor brukar ju säga att vägen till mannens hjärta går via hans mage, så vilken väg skulle jag då gå till Clara för att lyckas, JO via hennes mage.
Inte nog med det!!
ROLIGA GUBBEN kom också fram o efter ett litet mycket lyckat moment lekte jag med henne, tjoade, kamp med boll, hon fick hoppa mot mig mm för att hon skulle känna att detta är så jädrans kul. HA, sa jag. Det är kanske detta som saknades, för hon kan momenten men ibland utför man inte det för att det INTE ÄR ROLIGT.

Roliga Gubben fortsatte o Clara stannade riktigt bra, o la sig bra, vid inkallandet.

Karin la ut två vittringsomgångar o Clara jobbade sig fram till rätt pinne med viftande svans.

Karin o jag hjälpte att kommendera Maria och Maria med Lucas ska följa med upp till Hundkompetens på tisdag.

                                                     Maria & Lucas

Torsdag
Hemkommen från jobb o ta ut Clara på "bonnarundan" (grusväg runt åkrar och man rundar en bonngård med en ny grusväg tillbaka) så hon blir rastad och får springa av sig.
In i bilen, på med det gula kopplet (signal att nu är det träning/tävling) och vi kör till en annan plats som om det vore en tävling/träning.
Jag drog upp henne ordentligt med boll/hopp/brottning mm till av-knappen kom på.
Ut på tävlingsbanan (hade satt upp konor då Clara var i bilen) o vi började med skick till konen. Söligt.
Fram med ROLIGA GUBBEN o då blev det fart. Bra tempo till konen. Avbröt där.

Körde rutan. Första skicket ska hon stanna precis EFTER konorna men då hamnar tassarna UTANFÖR då hon lägger sig. Fram med ROLIGA GUBBEN med allt vad det innebär. Klass III skick igen till rutan o jädrar, bra tempo in i rutan stannar fint, tittar på mig o där bryter jag.

Lite lek innan vi går på apporteringen.

Lägger ut 2 apportbockar, går med Clara till konen, jag går tillbaka till utgångsställningen. Jag dirigerar höger, vilket alltid hon tycks ha haft lättast för, o Clara vet inte vad hon ska göra. Apport igen och ett litet tafatt försök att springa till höger o till slut hittar hon apporten.
Fram med ROLIGA GUBBEN och ett nytt försök. Det verkade som om det blev en NY HUND (ursäkta att jag kallar dig för hund).

Frolic, Dennis Hot Dogs i all ära men knuten till att Clara ska utföra DET HON KAN är att ROLIGA GUBBEN är med.
Här är en tre-stegs-raket o alla tre stegen måste utlösas för att detta ska lyckas på träning för då förväntar sig Clara att det ngn gång kommer på tävling, vilket det då inte gör förrän efter det att alla momenten är (C)lara o då ska det vara roligt utav h-e.

Ni som läser detta ha gärna synpunkter. Allt passar inte alla hundar men detta konceptet att dra upp henne ordentligt innan vi går in i ringen för fritt följ tror jag är det bästa för oss två.

HITTEGODSAVDELNINGEN
Inge
ingången till Claras hittegodsavdelning är nu utgrävd.
Makadammen kommer i i morgon.

Kommentarer
Postat av: Kristin

Härligt att läsa att träningen går bra.

Hoppas du får en riktigt bra helg!

Kram kram

2008-10-24 @ 10:24:10
URL: http://www.warnbring.se
Postat av: Annica & Enya

Kul att träningen går så bra!! Bästa belöningen för lilltjejen just nu är att leka med en tennisboll... Hoppas ni får en bra helg!!



//Annica & Enya

2008-10-24 @ 11:05:42
URL: http://goldenenyas.webb.se
Postat av: Moa

Det var en rejäl sammanfattning! Trevligt att pratas vid igen också. Vi får hålla tummarna för varandra du-vet-när! Hehe!

2008-10-25 @ 22:41:44
URL: http://lucasflock.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0