Träningspass fredagen den 11/7 2008

Tjena
Idag var vi och besökte Trelleborgs BK. Har ej varit där tidigare.

RUTAN MED BAKLÄNGESKEDJNING
Rutan ställdes upp med gula koner med "kon" (röd) på båda sidor om rutan.


Jag började med att lägga Clara i rutan, gick därifrån mot utgångspunkten och inkallning.
Nästa steg var att ställa Clara mitt i rutan. Stod själv vid utgångspunkten. La Clara ner och jag går min elit promenad, kallar in henne och slutar vid utgångspunkten.
Vidare stod vi vid 25 meter från rutan, a la klass III. Skickade Clara till rutan lade ner henne och promenerade enl elit med inkallning.
Eftersom allt går som smort sätter jag ihop hela momentet.
Först från dirigering höger mot rutan.

Hon lägger sig fint i rutan. Lite för mycket trippande för min smak. Gäller att anpassa ställandet/läggandet med farten och trippandet så hon fortfarande blir kvar i rutan.

Skickar även från andra hållet enligt eliten.

I momentet rutan kan jag lita på Clara. Här kan jag ställa krav

FJÄRRDIRIGERING
Samma som igår. Ligg-stå-sitt-ligg. Kanon på 5 meter, 0,5 dm på 10 meter och 1 dm på 15 meter.
Här verkar hon vara rätt säker. Bara att köra på för bättre ska det bli.

HOPP ÖVER HINDER MED METALLAPPORT
Träffade på ett nytt hemskt hinder med stora hjul på ena sidan. Bekom ej Clara. KANON.

VITTRING
Ännu en gång fick grannens tös ta i fem apporter. Mycket mer än i går. Min apport blåste jag på i fem sek (enligt Moa:s tips). Jag la apporterna så att det blåste från höger till vänster. Min pinne la jag näst längt till höger (så att min doft skulle blåsa över fyra andra apporter.
Idag började Clara från höger, gjorde en "halvhalt" på min pinne, men fortsatte och gick över alla pinnarna. Då pinnarna tog slut vände hon själv och gick tillbaka. Hon stannde vid min pinne som hon kom in med.


Jag hade ytterligare en pinne till som jag kunde använda. Den pussade jag runt på och la den på en annan plats.
Clara började även denna gång från höger, gick klockrent till min pinne

som hon snabbt kom in med. JÄTTEBRA.

INKALLNING
Jag stod vid ett staket för att minska hennes lov runt om mig.
Clara kallades in från ca 10-15 meter. Bra fart och mycket liten lov eftersom staketet var i vägen.
Jag sa fot till henne strax innan ingången.

APPORTERING MED DIRIGERING
Vi började vid konen. Eftersom jag tyckte igår att Clara hade problem med vänster, så var vår utgångspunkt närmare den vänstra apporten.

Efter varje vänsterskick flyttade vi oss närmare konen tills vi var vid konen.

Skick till höger/vänster. Efter varje skick flyttade jag mig bakom konen. Ca 1-2 meter för varje skick.
Jag märkte att hon ej var van vid detta då hon ej hade uppmärksamheten på mig med tanke på dirigeringen,
så det blev åt fel håll en gång (hon har bättre uppmärksamhet mot mig då hon först skickas mot konen).
Det visar att höger/vänster inte sitter som det ska. Träna mer på det.
Det blev mycket springande så på slutet orkade hon inte hålla upp tempot ända in i mål. Lusigt tempo på slutet på de sista 3 meterna in till mig med apporten.

Är jag inte jäkligt snabb att stanna henne vid konen sticker hon själv vidare till en apport som hon själv sett ut.
Hon är inte lika "konfixerad i detta momentet som hon är vid konen till rutan.

Vi höll ett bra träningstempo.
Clara var jätteduktig o nu ska vi fira helg utan träning.

Kommentarer
Postat av: Björn

Tjena

Svårt att ta foto samtidigt som man ska dirigera.

2008-07-11 @ 20:15:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0