Träning 2008-07-27 hos Hundkompetens i HGB.

Tjena

Då var det dags till ännu en tur till Kenneth i Helsingborg. Träning mitt på dan i 32 graders värme.

Jag började med konskick. Ibland gick det bra, trots att hon sprang till höger om konen.
Någongång gick det inte alls. Kom då på en grej som gjordes på en kurs för längesedan.
Jag lade en bit godis baktill på konen.



Då sprang Clara till vänster om konen. Godis 2 gånger och sen blev det jättebra.
Efter det tog jag bort godiset. Första gången snusade hon lite efter godiset
men inte sedan.



Hon vänder upp till höger bakom konen och hon SÖKTE KONTAKT med mig.
TJOHOOOOOO.
För att jag ska kunna dirigera henne till rätt apport.
Ska fortsätta detta scenario tills det sitter.

Fortsatt genomgång i fritt följ. Genomgång av läxan. Både i min egen takt och med kommendering.
Jag gjorde samma med den "svängande" foten oavsett om vi skulle fortsätta att gå eller om det blev halt. Justering av Kenneth så att den "svängande" foten ställdes olika vid de olika situationerna.

Vi fortsatte med helt om och det satt som en smäck i princip meddetsamma.

Genomgång av vändningar på stället, höger-vänster-helt om. Clara & jag fattade direkt.

Stegförflyttningar var nästa grej. Jag började med att visa steg åt höger. Clara följde med jättebra med frontriktningen framåt och hon gick i sidled. Jag gick lite för långt så rumpan åkte ut lite. Fortsättningsvis ska jag köra korta intervaller och inte öka förrän hon känner sig säker så att rumpan inte åker ut. Jag korsar benen.

Samma sak åt vänster. Där kan jag inte se men det såg tydligen rätt bra ut. Kenneth skulle ha en klicker så att han bestämmer när det ser bra ut och klickar, då belönar jag. Jag har en hemma och den är numera nerstoppad i ryggsäcken. Jag korsade även här benen och det ska jag fortsätta med.

Återkommer senare i veckan med hur det går med vår läxa.

Björn & Clara

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0