Träningar 2008-08-11

Tjena
Efter Claras vilodag igår var det dags i dag igen. Nu 2 pass. Ett kortare och ett längre.

ETT KORTARE PASS HIMMA.
Passet "träning 1".
Efter uppvärmning blev det fritt följ. Delade upp momentet i kortare delmoment med boll som avslutning för resp del.
Det enda som "stack ut" var Claras  rumpa i stegförflyttning till vänster (se nedan om tips). Annars tycker jag att hela fritt följ har fått ett STORT LYFT.

Sen var det läge för rutan. Skick både höger o vänster. Lägger sig mycket bättre inne i rutan. Det mesta trippande är borta.
MYCKET BRA.

Körde även inkallning. Även här är momentet uppdelat i delmoment och jag får ej sätta ihop dem. Hyfsat.

Ett längre träningspass ikväll hos Hundkompetens.
Redovisdning av läxan angående inkallning. Visade upp de olika momenten och satte samman alltihopa. Ett steg framåt men inte riktigt bra.
Vid läggande ska det belönas då hon har armbågarna i backen med boll över huvudet. Belöna läggandet även om det inte är riktigt bra.
Ny läxa: Baklängeskedjning. 3-4 inkallning från liggande till avslutning, 3-4 inkallning från stå till ligg (belöna vid läggandet då armbågarna kommit i marken).
Sätt ihopa dessa två sen.

Fria följet. Kommenderat. Bra. Vändningar på stället. Bra. Stegförflyttningar (här var det dålig koncentration av Clara).
Hon trycker på för att hon vet om att det finns en boll i fickan. Rumpan ut vid förflyttningar till vänster. Hon är bra med i början och förbereder sig på vänstergående. Ska köra 4 steg i alla riktningarna denna vecka samt backa och vända så att rumpan åker in.


                                                Belöning med boll

Approtering med dirigering. Till konen. Bra. Vänster apport Mycket bra. Lagom tempo.

Rutan. Vi blev serverade en ruta med en röd kon och rutan bestod av 4 gula konor. Rutan till höger. Ingång till hundkompetens till vänster. Rutan skymdes av ett högt buskage. Clara fram till konen, inga problem men när jag dirigerade henne till rutan (till höger) sprang hon till vänster, dvs ut genom ingången till området. kallade in henne. Gång 2 likadant men gång 3 till konen o sen till rutan. Jag fick chansa att lägga henne då jag ej såg hela rutan. Clara ligger fint i rutan. Läxa. Samma sak här att rutan delas upp i olika moment som tränas och avslutas för sig själv.

Hopp över hinder med apportering. 1:a gången tjuvar hon då tränaren säger kommendera (det som kommer då man tränar mycket själv) o Clara utför momentet utmärkt. Gör om igen SUVERÄNT.

Ja, det var den dagen det.

I morgon har Clara namnsdag. Ngt extra gott väntar säkert.

Björn med Clara

Kommentarer
Postat av: Maria och Lucas

Hej, så härligt att läsa er blogg med alla framsteg ni har. Idag har jag fått min bok från canis, vilken tegelsten. Jag är helnöjd med den och vet nu vad jag ska göra på kvällarna (tack för tipset)! Vi får hoppas att vädret blir bättre imorgon. Inte så bra fart på min hund när det regnar och inte så roligt att filma när det regnar. Mvh Maria

2008-08-12 @ 16:36:29
URL: http://cavalier.cybersite.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0