Söndagsträning

Tjena
Idag tog vi oss till en gräsmatta, som var klippt, vid skolan där vi bor. Har endast tränat inkallning här tidigare
Clara rastad o vilad innan.
Som extra lök på laxen var en man men 2 pojkar o en lös schäfer bredvid oss på en basketbollplan. Han studsade bollen HELA TIDEN. Att Clara gjorde jobbet som hon gjorde var urstarkt  med tanke på hennes "BOLLBEROENDE"

Vi började med rutan. Perfekt konskick, lagom hastighet till rutan där hon ställdes. Bra stannade. Därefter avbröt vi och skickade till konen från andra hållet. LIKA BRA.

Vi vände oss om och gav oss på apporteringen. Jag hade bestämt att de två första skicken skulle bli till vänster.
Bra till kon, snabb kontakt och nu STOD JAG STILLA då jag sa apport och ut med min vänstra arm.
Hon sprang till vänster o kom in med rätt apport. Bra hastighet o glädje. Svansen gick hela tiden.
Andra gången även till vänster. KANON.
Tredje skicket var till höger. Slarvigt till konen. Gjorde om. Nytt konskick jättebra och dirigering till höger suveränt.
PUH, en sten föll från hjärtat.

Tre vittringspåsar hade jag med mig och de lades på olika platser och ändrad riktning i förhållande till vinden.
Första skicket låg nära rutan så hon sprang förbi pinnarna in i rutan, tillbaka igen o tog rätt pinne på returen.
Andra skicket la jag pinnarna i en cirkel o min pinne längts upp till vänster. Hon jobbade inte upp sig utan tröttnade o tog då vilken pinne som helst även om den inte luktade mig. Hon tycker nog att det är lättare då pinnarna ligger på linje.
Vi får öva mer cirkel.
Ut igen o hon kom tillbaka med rätt pinne.

Tredje skicket. Pinnarna på rad. Klockrent kom hon in med rätt pinne.

Inkallningen har blivit bättre med hårt kommando. Kommer säkert att bli bra.

Fjärren. Tre stycken dirigeringar på 15 meter (med det svåraste). 1:a, fram med 5 cm, 2:a, 0 cm, 3:dje 10 cm.
Har tagit till mig tipset att avsluta med fjärren för då är hunden som mest trött och hon vet om att detta är den sista övningen.

Det var detta vi hann med på en söndagseftermiddag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0