Glömska+Falsterbo+Hemlis

Tjena
Jag glömde att rapportera om fjärren på Hundkompetens igår. Från ligg-stå-sitt-ligg, är det inte själva sittandet som är boven i dramat då Clara flyttar fram 0,5 - 1 dm. Det är momentet innan såsom ståendet (från ligg). Här har Clara tyngdpunkten på framtassarna vilket innebär att det är bekvämast att lyfta fram gumpen och låta framtassarna stå kvar.
Har redan börjat träningen (se nedan).

FALSTERBO.
Var nere och var med Magnus grupp igen på platsliggandet. Inga problem.

Drog upp Clara med lite "kul" fritt följ och tränade på den "nya" inkallningen med Baklängeskedjning. Tre inkallningar, sista momentet (ligg=>slutet) samt 3 st inkallningar (stå=> ligg) samt att sätta ihop detta. Mycket bättre än för några veckor sedan men inte riktigt bra med läggandet. Sista delen är riktigt bra. Jag stod mot ett staket för att förhindra en stor lov.


Ibland sprang Clara till ryggsäcken för att hämta någe roligt.

MOMENTDAGS

FRITT FÖLJ. Körde hela fria följet, dock inte så länge. Märkte på Clara att hon "fnyste" dvs det finns roligare saker att göra.
Vad jag kunde se mycket bra. Stegförflyttning vänster o bakåt, rumpan in (hade tidigare tränat bakåt med sväng så att hon tvingar in rumpan). I detta momentet har vi verkligen gått framåt sedan vi kom till Hundkompetens.

DUMRUTAN. 10 X 10. Mycket bra.


INKALLNING. Av en viss anledning (se nedan) utförde jag hela monentet. Ställandet var sämst (för mycket tripp men bättre än tidigare), bra ligg o bra avslutning. Mycket bra tempo.


RUTAN: Alldeles föträffligt. Bra tempo.


APPORTERING MED DIRIGERING: Fick lite plötsligt svårt att ta höger apporten. Ville helst till vänster, oavsett vilken ordning som de lades ut i.  Med dk ordnade det sig. Får jag vänster är det SÄKERT. Tränade mer på detta efteråt så att hon tog höger bättre.

HOPP ÖVER HINDER MED METALL: SUVERÄNT.

VITTRING: En ny doft på 5 pinnar o lite pussar på min. La ut dem i ring.

Min pinne är tredje från vänster. Vinden kommer från vänster=>höger.

Skicka Clara

Hon går klockrent mot pinnen och går till vänster o nosar lite på den pinnen inann  hon kommer in med rätt pinne.

FJÄRRDIRIGERING: Vid 15 meter får jag fortfarande 1 dm framflyttning.
(vid träning efteråt fick jag ett bra resultat på 10 meter med ligg-stå-sitt-ligg med rumpan kvar på samma ställe. Det var trots allt igår som Kenneth kom på det).

VARFÖR GJORDE JAG NU DETTA?

HEMLIS:
Vi är faktiskt anmälda till Skurups BK månadstävling i lydnadseliten för att "prova på".
Detta kommer även att filmas.

Nu är ju inte detta en HEMLIS LÄNGRE.

Återkommer i morgon.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0