Falsterbo 2008-08-05

Tjena
Ikväll var vi gäster i Magnus träningsgrupp.

PLATSLIGGANDE
Platsliggning med gömning (för min del) och slalomstörning a´la eliten.
Clara låg KLOCKRENT, enligt Magnus.

GATLOPPET
Började med ca 2 meter mellan stora o små koner på ca 20 meter. Kanske lite väl långt för efter ca 10 meter stannade hon upp för hon hade inte sett bollen i målet (för den hade jag inte visat henne). Visade bollen o körde igen.
Hon sprang hela vägen, tog bollen med pinnen o tuggade sönder pinnen innan jag hann fram (nu ligger där 2 nya pinnar i ryggsäcken).
Skickade igen o stannade henne efter ca halva sträckan (där hade jag satt 15 cm konorna. Innan var det sk hattar) o hon vinklade höger. Kom lite utanför konorna. Skickade henne igen mot bollen.

Gången efter skulle de bli en rak löpning men då var farten lägre för/om/ifall jag hade tänkt att stanna henne så skulle hon vara beredd men det gjorde jag ej. Hon stannade själv längre fram så jag fick skicka iväg henne igen.


Jag skickade henne från andra hållet men då såg hon nog ej ordentligt för då hade hon solen i ögonen så efter halva sträckan sprang hon ut. Där avbröt jag o vi gick till andra moment men innan själva träningen ikväll var slut skickade jag henne "andra hållet" och det gick utmärkt med mycket fart. Nu var där ca 1 meter mellan konorna.

INKALLNING MED STÄLLANDE O LÄGGANDE
Uppdelat varje moment för sig med lek o tjo o tjim emellan.
Avstånd ca 10 meter. Första inkallningen till stå var jäkligt bra (med en boll i höger handen som jag visar att jag ska kasta då kommandot STÅ kommer. Lite sämre senare på träningen.
Glädjeämnet kommer istället på liggandet. Clara står, avstånd ca 10 meter, kommando ligg, samma rörelse med bollen från mig o jädrans  vad man lägger sig. Det var tom rörande i ett HUSSEHJÄRTA. Två gångre till med läggande. Även bra där.
Clara har tidigare ställt sig kanon, så det finns i henne. Mitt jobb är att hon dessutom ska fatta det.

RUTAN
Rutan fanns redan på planen så det var bara att sätta fram en kon.
Vid första skicket gjorde hon som igår. Gick in lite till höger o trippade ut. Avbröt där och gjorde om.

Skickade Clara till konen. Bra fart dit. Från konen till rutan med bra fart. Lite samma trippande som igår o hamnade precis innanför.

Körde om till konen=> rutan o lägger sig mitt i rutan med kommandot stå/ligg.
Körde även en rak (25 meter) till rutan. Hon lägger sig i mitten.
Slutför momentet med gående o inkallning (mycket bra tempo till mig).

Vid alla skicken till rutan går hon in mitt i framifrån.

Nu ikväll har jag en tanke, som jag tidigare har testat, att om jag får ett "kanonligg" vid inkallningen måste jag kunna använda detta till rutan så att hon ej trippar ur rutan. Har testat olika men känner att jag nu snart måste bestämma mig för vilket.

FRIA FÖLJET
Korta övningar med mycket bollkastande så att det känns roligt och att hon har förväntningar att "det kan kanske snart hända något". Mycket bra kontakt.

APPORTERING MED DIRIGERING
Bra tempo till konen, tittar upp på mig för dirigering vid konen. Hon hämtade såväl vänster som höger apport.
Bra tempo.

FJÄRRDIRIGERING
Verkar som om hon fattar att rumpan nu ska vara kvar. Upp till ca 7 meter är rumpan kvar på ligg-stå-sitt-ligg men på längre avstånd funkar det ännu inte.
Hela momentet på 15 meter har jag fortfarande den "träliga" decimetern att träna bort.

Tja detta var, med pauser, vad vi hann med i

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0