Ändrad träning 2008-08-08

Tjena

I våras hyrde en av träningsgrupperna in en tävlingsledare från en annan klubb.
Hon sa, på fråga från mig, att man ej skulle ha ngn form av träning i samband med att man är ute o rastar hunden.
Inte ens en inkallning, om man inte ska kalla in hunden för att det kommer bilar eller annat.
Själv har jag sett till att Clara har rastat av sig o sen hittar en gräsplätt att träna på innan vi kommer hem.
Har tänkt på detta o är beredd att dela upp det.

Dessutom har jag inte haft ngn speciell ordning på vilka moment som ska tränas. Nu ska det bli ändring på det enligt följande:

TRÄNING 1                                                                TRÄNING 2

Fritt följ                                                                        Fritt följ
Rutan                                                                          Apportering med dirigering.
Vittring                                                                         Fjärrdirigering

                             TYNGDPUNKT PÅ
                 Inkallande med ställande o läggande
                 (just nu är detta vårt sämsta moment)

Men det övriga momenten då? Sittande och liggande i grupp är SKA krav. Tränas med träningsgruppen i Falsterbo
1 - 2 gånger i veckan. Dumrutan också ska krav ska dock underhållstränas. Hopp över hinder med apport; Jag har ett hopphinder på tomten. Kan tränas när jag vill, samma sak här ska krav.
Träningens längd har jag ej angett.


Varför detta? Jo, för har jag t ex inte kört rutan med konen på ca 1 vecka så känns det som om Clara har "glömt" hur det egentligen ska gå till. Ibland blir det fel första gången, jag korrigerar o Clara säger "jaha var det så vi skulle göra jag kom inte riktigt ihåg".
Jag vill försöka att undvika detta då jag tvingar mig själv att se till att momenten kommer oftare. Verkar vara riktig "färskvara" hos Clara.

Jag har skrivit traning 1 o 2 eftersom jag jobbars skift vet jag ej om det blir 2 dagar i rad eller 2 dagar emellan för att ej binda upp sig för mycket.

Kom gärna med synpunkter om jag tänker rätt eller!!!!!!

Kommentarer
Postat av: Björn

I förmiddags var jag ute o testade konceptet.



Fria följet bra. Lite rumpa ute vid stegförflyttning vänster.



Rutan: Bra tempo till konen och mot rutan. Hon springer in i MITTEN på rutan. Lite långt trippande vid ligg men ligger på linjen. Avbryter o gör om det. Tuffare kommando ligg o då jäklar ligger hon inne i rutan. Körde både från höger o vänster. BRA.



Nyinflyttad granne fick känna på pinnarna. Vinden från Clara. Gick rakt fram o nosade fram direkt till min pinne som hon kom in med. Mycket bra.



Vid olika tillfällen har jag kallat in både till stå o ligg. Fick lite lägre tempo för hon fattar att det ev. snart kommer ett kommande. Där tar hon fel för det är inte alltid det kommer. Vid dåligt tempo kommer bollen fram i hennes springriktning och DÅ kommer kommandot ligg innan hon är framme vid bollen. Hoppas att hon fattar att det premieras vid ett bra liggande.



Fick mail från Moa som menade på att rutan o apporteringen skulle vara vid samma tillfälle. Jag förstår tanken eftersom momenten kommer efter varandra.

2008-08-08 @ 12:48:01
Postat av: Moa

Mja, det är nog högst individuellt men för Lucas så blir det så mycket tydligare att träna i rätt ordning. :-)

2008-08-08 @ 14:07:01
URL: http://lucasflock.se
Postat av: Björn

Tjena



Givetvis måste jag testa Träning 2 idag.



Fria följet har aldrig varit så bra som idag.

Korta övningar där alla momenten ingår med boll som kastar för att avsluta varje delmoment.

Delade upp i delmoment som vanlig marsch, långsam marsch, språng marsch, vändningar på stället o stegförflyttningar (till vänster var rumpan inne för första gången direkt). Vi hade jättebra kontakt.



Apportering. Både till höger o vänster. Bra till konen. Kontakt med mig innan dirigering. Lite lusigt tempo in annars jättebra.



Inkallandet: Nu jäklar börjar det hända ngt. Vanlig inkallning till liggande (bara) bra. Nästa till liggande då jag skickar bollen i hennes riktning o sen ligg. Jag trodde hon skulle riva upp hela gräsmattan som hon satte i klorna vid läggandet.

SUVERÄNT.

Även stå har fått ett bra lyft under denna veckan.



Fjärren (Moa tipsade att köra det sist för då ska hunden vara som mest "trött"). Körde ligg-stå-ligg på 7,5 resp 15 meter. Rumpan i marken (första gången på 15 meter. Körde sen ligg-sitt-stå-ligg-stå-sitt-ligg. Rumpan i marken på 7,5 meter men fortfarande 0,5-1 dm på 15 meter.



Träning med mycket kärlek, boll o godis.



Trevlig helg



Björn & Clara

2008-08-09 @ 12:17:48
Postat av: Maria och Lucas

Hej, har inte haft tid att kommentera ditt upplägg tidigare. Har varit på en massa hundaktiviteter i helgen. Jag tycker att du tänkte helt rätt. Har själv tänkt göra något liknande för att få struktur som jag saknar nu käns det som. Ska snart börja en kurs och ska höra med henne hur hon tycker jag ska lägga upp mina träningar.

Jag tänkte på det du skrev med belöning av boll i hundens springriktning vid dåligt tempo. Jag har fått lära mig att inte göra det för att du belönar det dåliga tempot. Bollen ska istället komma när tempot är som bästa. Jag vet inte vad som är rätt och jag förstår hur du tänker att bollen ska komma vid ett bra liggande.

Gå in på min blogg och läs om fredagens tävling.

Mvh Maria (ses på onsdag)

2008-08-10 @ 14:46:52
URL: http://cavalier.cybersite.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0